Dolny Śląsk jako pierwszy zdecydował się na inwestycję dołączenia do składów pociągów specjalnych wagonów do przewozu rowerów. Celem inicjatywy jest poprawa komfortu pasażerów i dodatkowe możliwości podróżowania z rowerami. W ten sposób region odpowiada na potrzeby rowerzystów, których w naszym kraju ciągle przybywa. Rowery stały się obecnie bardzo popularnym środkiem transportu i aktywnego wypoczynku.
Wagony rowerowe ruszą w trasę w przyszłym roku
W tym roku koleje Dolnośląskie dokonały transakcji zakupu na 5 wagonów. Wagony pochodzą od PKP Cargo i są po aktualnych przeglądach. Zanim jednak ruszą w trasę, muszą być przystosowane do przewozu rowerów. Koleje Dolnośląskie zdecydowały zatem, że wagony rowerowe zasilą składy pociągów w przyszłym roku, latem.
Każdy wagon ma powierzchnię 33 metrów kwadratowych i będzie zdolny pomieścić około 60 rowerów. Dzięki temu na wybranych trasach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie będziemy mogli bezproblemowo podróżować z własnym rowerem. Wbrew pozorom ma to duże znaczenie. Jak podała rzeczniczka Kolei Dolnośląskich, przewoźnik zauważył znaczny wzrost zainteresowania przewozem rowerów w pociągach. Ta inwestycja jest więc odpowiedzią na potrzeby pasażerów. Prawdopodobnie przyczyni się również do wzrostu popularności tych środków transportu.
Koleje Dolnośląskie myślą przyszłościowo
Warto wspomnieć, że Koleje Dolnośląskie to pierwszy przewoźnik w Polsce, który zdecydował się na taki krok. Przykładem innych państw Europy KD zdecydowały o zainwestowaniu. Pomysł nie wydaje się ryzykowny, ponieważ na terenie województwa dolnośląskiego jest mnóstwo znakomitych tras rowerowych, a jednocześnie wciąż powstają kolejne. Ze względów ekologicznych jazda rowerem jest bardzo promowana, a trasy dla cyklistów powstają w całej Polsce. Nie byłoby więc złym pomysłem, gdyby pomysł wykorzystali również inni przewoźnicy.
Zakup wagonów kosztował KD około 200 000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt około 40 000 zł za przegląd każdego z 5 wagonów. Przewoźnik ocenia ten nakład finansowy jako nieduży i ciężko się z nim nie zgodzić. Korzyści z tej inwestycji mogą być znacznie większe. Inwestycja została w pełni zaakceptowana przez Urząd Transportu Kolejowego.